Google Docs og Screencast-O-Matic
i samfundsfag og innovation
Inden 1. kursusdag havde jeg i forvejen stiftet bekendtskab
med brugen af Google Docs. Brugen af dette pædagogiske redskab har jeg fortsat
i perioden efter 1. kursusdag i både min undervisning i samfundsfag og
innovation samt i vejledningsfasen i forbindelse med SRP. Derudover har jeg
forsøgt mig med opgaveretning i samfundsfag med brug af programmet Screencast-O-Matic.
Brugen af Google Docs har jeg med blandet succes brugt
undervisningen. Programmet har den klare fordel at det er et let og smidigt
program at bruge hvis man skal dele information i undervisningen. Det drejer
sig når eleverne arbejder i grupper hvor de samtidigt kan skrive i samme
dokument eller når der skal formidles/deles information fælles på klassen –
både når det er noget materiale jeg har udarbejdet og vil gennemgå eller når
eleverne skal fremlægge noget på klassen/ved tavlen. Her har Google Docs den
klare fordel at det er hurtigt og let at bruge og redigere i – det er ikke et
så statisk materiale som et pdf-filer er og til dels også word-dokumenter.
Hvis man skal bruge Google Docs meget på et hold/klasse kan
det klart anbefales at eleverne oprettes som brugere og at man laver nogle
mapper/drev som deles. Bruges værktøjet
kun sporadisk på et hold kan man godt nøjes med at dele via link.
Nedenfor er et eksempel fra en innovationstime hvor eleverne
i grupper fik til opgave at lave noter til et kapitel i lærebogen samt komme
med eksempler til nogle centrale begreber.
I SRP-vejledningen har jeg forsøgt at lette kommunikationen mellem
elevenen og de 2 vejledere. Dette har jeg netop søsat og har derfor ikke så
meget erfaring med Google Docs i denne sammenhæng.
Min brug af Screencast-O-Matic var som udgangspunkt tænkt i
forbindelse med opgaveretning i samfundsfag. Jeg har tidligere stiftet
bekendtskab med programmet Jing. Da jeg ville bruge Screencast-O-Matic ved
opgaveretning i medio oktober havde jeg lidt tekniske problemer med at få lyden
til at fungere og jeg endte med at rette opgaverne på min sædvanlige måde –
nemlig elektronisk via kommentar-bokse i word. Min ilddåb med
Screencast-O-Matic er derfor udsat til medio november hvor næste opgavesæt
venter….
Allan Gade Jacobsen - Ribe Katedralskole
Ingen kommentarer:
Send en kommentar