mandag den 5. november 2012

Sound Cloud i fransk

Mine franskelever - 9 fortsætter-elever i 2.g - blev i første time efter efterårsferien bedt om at forberede en radioudsendelse om Frankrig og 2. Verdenskrig. Vi har arbejdet med 2. Verdenskrig og jødeforfølgelse gennem en længere periode, og i ferien var de blevet bedt om at læse de introducerende sider (på dansk) til manskriptet til Louis Malles "Au revoir, les enfants". De havde altså allerede en vis viden om og et efterhånden ganske omfattende ordforråd til emnet. De arbejdede i grupper af tre og havde ret frie rammer til, hvordan de ville gribe opgaven an. Eneste krav var, at alle elever skulle sige nogenlunde lige meget. De gik til opgaven med forholdsvis stor iver og kreativitet. Nogle grupper valgte at interviewe historiske personer, andre valgte at lave en debat mellem Petain og De Gaulle, og andre gik ind i rollerne som historikere, der kunne fortælle om Frankrigs situation under 2. Verdenskrig. De kunne i processen konsultere mig efter behov. I den efterfølgende time skulle de så indspille radioudsendelsen, og da de vendte tilbage i slutningen af timen, fornemmede jeg, at de havde været meget optaget af det. Alle havde fået snakket meget fransk den pågældende time, de havde lyttet til sig selv, rettet, genindspillet flere gange m.m. Altsammen positivt og givende for eleverne, synes jeg. Endnu har jeg ikke lyttet til elevernes produkter, så jeg overvejer stadig, hvordan jeg skal give feedback, om alle skal høre alle gruppers produkter, osv. Forslag modtages gerne :-)
Jeg tænker, at Sound Cloud kan blive et godt redskab at skabe variation med i undervisningen. Mit franskhold består kun af 9 elever, så i det daglige er det ikke rigtigt et problem, at alle elever ikke får talt fransk, for det er der tid og lejlighed til. Men jeg synes helt klart, at brug af Sound Cloud gør det muligt at lave nogle kreative scenarier, som eleverne synes er sjove, og som derfor gør dem lidt mere aktive, end de til tider er...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar