lørdag den 13. oktober 2012

Soundcloud i tysk - det gør jeg igen!

To fredage - i går og for 14 dage siden (den 28.09) - skulle jeg have et opsamlingsmodul i 4. lektion med mit tyskhold. Jeg besluttede mig for at afprøve soundcloud, da 4. lektion om fredagen jo ikke lige er ugens nemmeste lektion. I de "almindelige" tysktimer er vi i gang med "Märchen", men jeg tænkte, det ville være godt at lave noget helt andet i de to ydermoduler.

1. modul: Eleverne fik et ark "Ein Interview vorbereiten und durchführen", hvor de kort sagt fik at vide, de parvis/i mindre grupper skulle lave et interview og optage det på soundcloud. De skulle lade som om det var et indslag i en tysk radio for unge. Det overordnede tema var "Jung sein in Dänemark 2012". Der var ideer (fx "Verhältnis zu der Familie") og lidt hjælp på arket fra mig.
Der var stor skepsis over for teknikken - flere sagde fx "jeg har ikke en smartphone/Iphone", "SKAL vi optage det?", så jeg må sige, jeg ikke havde de store forventninger til resultatet. Eleverne gik dog glade i gang med at forberede interviewet!

2. modul: Lå 14 dage efter det første modul (indimellem havde vi vores "almindelige" tysktimer), så jeg var noget spændt i går. Især på om jeg/vi kunne få teknikken til at virke. Og jeg syntes sowieso ikke, at oddsene var så gode - sidste time inden eftersferien..MEN hold da op! Mine bekymringer blev gjort til skamme! Det blev bare så godt!

Jeg evaluerede mundtligt med dem: "Man arbejdede det, man skulle sige godt igennem og var derfor mere sikker på, det var rigtigt" "Vi fik snakket en masse tysk". "Mere frit end tekstanalyse; stadig korrekt tysk, en mere levende måde". "Vi lærer nye ord". "Ville være godt med et mindre bredt emne - måske debat om specifikt emne". "Kunne høre sin egen udtale – og lære af det."

Mine tanker/observationer: Fantastisk, at ALLE elever var aktive og fik talt en mase tysk! Jeg er meget begejstret for soundcloud og var helt høj efter timen i går. Eleverne folder sig mere ud - de tør mere, fordi de ikke står foran holdet og taler tysk. De fik både skrevet og talt rigtig meget tysk. Og de havde det sjovt - både mens de lavede interviewet, og mens de hørte hinandens. Det var skønt at få de elever med, der ikke plejer at sige noget frivilligt.
Jeg vil helt sikkert bruge det igen. Fx også i forbindelse med opsamling på et forløb - lade dem samle op på hver deres tekst (i grupper) og så præsentere det for hinanden via Soundcloud. Jeg spurgte eleverne, hvad de syntes om den idé, og de var positive:-) Så må jeg se, hvordan det går i praksis.

Hilsen fra en "høj" tysklærer;-)

3 kommentarer:

  1. Skønt at høre du har haft en positiv oplevelse med lydoptagelser - endda på trods af dine forventninger.

    mvh
    Line

    SvarSlet
  2. Super at du har fået eleverne med på ideen - og godt at du har mod på mere! Fik du benyttet muligheden for at eleverne kunne kommentere på hinandens lydoptagelser (eller at du kunne gøre det)?. Det er det som gør soundcloud speciel. Og det kunne være helt i top hvis du kunne lægge et link ind i dit indlæg så dine kollegaer kunne høre nogle af produktionerne :-).
    /Peter

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det var virkelig alletiders!

      Imidlertid var eleverne ikke med på, at deres lydoptagelser blev gemt på nogen måde (fx på en blog), og det valgte jeg at respektere.
      Men næste gang vil jeg aftale med dem, at lydoptagelserne bliver gemt.

      Vi hørte hver enkelt optagelse sammen på klassen, så de kommenterede direkte, men altså på klassen. Det var ret sjovt og hyggeligt - men næste gang vil jeg nok prøve at lade dem kommentere på selve optagelsen. Men det kan jo komme an på, hvad de skal optage.
      Hilsen Anette

      Slet