mandag den 5. november 2012

Rette opgaver med screen-cast - og googledoc.

De seneste afleveringer i min samfundsfagsklasse har været små afleveringer, hvor helt specifikke opgavetyper er blevet trænet. At det var korte afleveringer gjorde, at jeg havde mod på at kaste mig ud i screen-cast-o-matic. Det viste sig for det første at være teknisk nemt at udføre og for det andet en nemmere rette-proces, end jeg havde regnet med - det gav god mulighed for at forklare sig. Ydermere var eleverne glade for den type rettelser, da de nemmere kunne forstå og følge med i mine kommentarer. Kombinationen af en mundtlig feedback og at kunne følge med på skærmen er ret god. Jeg har dog ønsket at gøre kommentarerne nemt tilgængelige for eleverne efterfølgende, når de næste gang skal skrive en opgave af samme type. Jeg tænker, at at der måske mangler en konkret og afgrænset feedback. Derfor har jeg valgt at hver elev skal oprette et googledocs, som de skal dele med mig. Her skal de for hver aflevering selv formulere deres indsatsområde samt deres styrke i forbindelse med afleveringen. Jeg tjekker ikke deres refleksioner konskvent, men læser i dokumentet, når jeg engang imellem gerne vil se, om de flytter sig skriftligt. Her har jeg også mulighed for at kommentere på det, de skriver og på, om de har fat i, hvad de skal arbejde med og hvad, problemerne er. Tanken er, at de skal bruge dokumentet som deres læringsredskab og tjekliste i forbindelse med opgaver. Hvorvidt den del fungerer er måske tvivlsom - men jeg tror på det efterhånden som de møder de samme opgaver igen og kan se nytten af at have et samlet overblik over deres skriftlige arbejde. Lidt a la en logbog.

1 kommentar:

  1. Lyder spændende at bruge Google Docs som logbog i forbindelse med skr. opgaver - det vil jeg overveje i min egen samfundsfagsundervisning.

    SvarSlet